Loading...

Ontspannings- en ademtherapie

///Ontspannings- en ademtherapie
Ontspannings- en ademtherapie2018-03-22T13:15:58+02:00

ONTSPANNINGS- EN ADEMTHERAPIE

Ontspanningstherapie, ademhaling en visualisatie

Langdurige stress en spanningen kunnen een grote verstoring geven in het gezonde evenwicht van lichaam en geest. Het sympathische zenuwstelsel raakt overprikkeld, spieren worden gespannen, de ademhaling wordt oppervlakkiger, de beweging van het diafragma wordt bemoeilijkt en onze gedachten worden chaotisch en dikwijls negatief.

Beta golven staan symbool voor het normale dag bewustzijn. In deze toestand is de mens waakzaam en alert en is de aandacht gericht op de buitenwereld. Er vinden snelle, logische denkprocessen en handelingen plaats. Daarbij worden kritische afwegingen gemaakt, argumenten verzameld, besluiten genomen en problemen opgelost. Echter wanneer deze situatie te dominant wordt krijgen beta golven de overhand en voelt men zich gespannen, nerveus, of overmatig bezorgd. Het geheugen werkt minder optimaal en er kunnen concentratieproblemen ontstaan.

Alfa golven treden op tijdens ontspannen toestanden waarbij iemand zich kalm en evenwichtig voelt. De buitenwereld treedt op de achtergrond en men richt zich meer op de innerlijke belevingswereld. In de Alfa-sfeer neemt men gemakkelijker informatie op, terwijl de toegang tot het geheugen wordt verbeterd. Een Alfa-staat gaat in principe niet samen met agressie en angst. Ook vormen de Alfa golven de brug tussen het bewuste en het onderbewuste. Het is dus van het grootste belang dat beide met elkaar in balans zijn.

Langdurige stress veroorzaakt tevens een verstoring van alle besturingssystemen van ons lichaam wat dus kan leiden tot allerlei lichamelijke en emotionele problemen. Ontspannen is niet zo zeer een kwestie van iets aanleren, maar vooral van iets afleren; het leren loslaten van weerstanden zowel fysiek als emotioneel. Ontspannings- en ademtherapie en visualisatie kunnen u helpen uw innerlijke balans weer te herstellen.

Voorwaarde voor ontspanning is op een juiste manier ademhalen en adempatronen verlopen het natuurlijkst wanneer we lichamelijk en emotioneel in balans zijn. Het ene is afhankelijk van het andere. De ademhaling vormt daarom een belangrijke sleutelpositie.

Visualisatie is het mentaal creëren van beelden. Bij visualisatie oefeningen maken we gebruik van gedachte kracht om doelstellingen te realiseren. In een ontspannen staat dringen visualisaties dieper in ons onderbewuste.

Door middel van ontspannings- en ademhalingsoefeningen en visualisaties kan men leren het zelf helende vermogen van het lichaam te verbeteren, waardoor diverse fysieke en emotionele klachten kunnen afnemen en men met meer vreugde in het leven kan staan.